Процедура реєстрації місця проживання встановлена ЗУ «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» від 11.12.2003 № 1382-IV (далі - Закон).
Зокрема, згідно з його ст. 3, реєстрація являє собою внесення до паспортного документа відомостей про місце проживання або місце перебування особи із зазначенням адреси житла, та внесення цих даних до реєстраційного обліку відповідного органу з питань реєстрації.
Згідно з ч. 1 ст. 6 Закону, громадянин України, а також іноземець або особа без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах, зобов’язані протягом 10 днів після прибуття на нове місце проживання зареєструвати його. Щоб зареєструвати місце проживання, необхідно звернутися в ЖЕК за місцем проживання, якщо мова йде про квартиру. Якщо ви заселилися в приватний будинок, зверніться в паспортний стіл і почніть збір необхідних для реєстрації документів з будинкової книги (ч. 2 ст. 6 Закону). Крім будинкової книги, яка в даному випадку є привілеєм мешканців приватних будинком, вам у будь-якому випадку знадобиться письмова заява, причому діти від 15 до 18 років подають її особисто. До речі, у разі, якщо особа з поважної причини не може самостійно звернутися до уповноваженого органу, реєстрація може бути здійснена за зверненням іншої особи на підставі нотаріально посвідченої довіреності.
Без паспорта, зрозуміло, теж не обійтися, причому без позначки про зняття з реєстрації за попереднім місцем проживання він буде марним. Якщо зареєструвати потрібно дитину, яка не досягла 16-річного віку, замість паспорта подається свідоцтво про народження або свідоцтво про належність до громадянства України. Іноземець та особа без громадянства додатково подають посвідчення на постійне або тимчасове проживання. Будьте готові пред’явити також квитанцію про сплату держмита або документ про звільнення від її сплати і два примірники талона зняття з реєстрації (так званий «листок збиття»), який оформляється при виписці з попереднього місця проживання. До речі, згідно з пп. «м» п. 6 ст.3 Декрету КМУ «Про державне мито», розмір мита, що підлягає сплаті при реєстрації місця проживання, становить 0,05 неоподатковуваного податком мінімуму доходів громадян, тобто 0,85 коп.
Що ж, виходить, договір найму для реєстрації не потрібен? Дійсно, згідно з ч. 3 ст. 6 Закону, забороняється вимагати для реєстрації місця проживання надання особою інших документів. Однак форми заяви про реєстрацію місця проживання і талона зняття з реєстрації, затверджені постановою КМУ «Про затвердження зразків документів, необхідних для реєстрації місця проживання в Україні» (№ 985 від 28.07.2004), передбачають пред’явлення документів, що є підставою для реєстрації особи за цією адресою.
Якщо ви власник квартири, в якій хочете зареєструватися, підставою для реєстрації буде документ, що підтверджує право власності. Якщо у вашому випадку це договір купівлі-продажу, за яким ви придбали квартиру, на момент подачі документів він повинен бути обов’язково зареєстрований в БТІ. Якщо мова йде про квартиронаймача, йому належить пред’явити договір найму - відповідно. Якщо ви є членом сім’ї власника житла, то на прописку необхідно буде отримати згоду власника, про що в заяві про реєстрацію за місцем проживання власник ставить відповідну відмітку (ст. 150 РК). До речі, до членів сім’ї власника житла належать його дружина (чоловік), діти і батьки. Тож двоюрідним братам і троюрідним сестрам краще відразу подумати про більш відповідну підставу для реєстрації. А ось неповнолітні діти вселяються до своїх батьків без згоди власника будинку на підставі тих же норм.
Особи, які не є членами сім’ї власника, можуть бути зареєстровані за місцем проживання також за згодою власника, але не обов’язково на підставі договору оренди. До заяви з легкістю можна додати будь-який інший договір, за яким оформлюються відносини з господарем житла, - найму, короткострокового найму, піднайму, безоплатного користування. Хоча не у всіх паспортних столах вимагають такого роду договори і часто обходяться лише заявою-згодою проживаючих, краще підготуватися до того, що такий документ можуть попросити надати. Якщо ви вже встигли зареєструвати на своїй житлоплощі всіх далеких і близьких родичів, заручіться їх згодою на реєстрацію квартиранта, бо за одним лише вашим бажанням його не зареєструють. Що ж стосується квартири, в якій не прописаний ніхто, включаючи вас, одноосібного власника, про це потрібно отримати відповідну довідку «Форма3», як правило, відстоявши чималу чергу в ЖЕКу. В інших випадках така довідка вказує на необхідне число згоди, тобто на число повнолітніх осіб, зареєстрованих на житлоплощі.
Після того, як ви подасте документи в ЖЕК, він протягом 5 днів передає їх в паспортний стіл, де протягом ще 5 днів все оформлять і повернуть з відповідним штампом в паспорті. Таким чином, загальний строк реєстрації місця проживання не повинен перевищувати 10 робочих днів.