З темою довгобудів громадяни України зіткнулися протягом останніх п’яти років, а особливо після кризи 2008. На перший погляд суть проблеми зводиться до того, що люди вклали кошти в житло, яке зупинилось на певному етапі будівництва: і ні доля грошей, ні час відновлення будівництва та здачі готового об’єкта в експлуатацію не відомі. Але на цьому фоні виникає чимало менших, здавалося б, проблем, з якими громадяни змушені жити через прогалини в українському законодавстві.
Ще 14 листопада 2001 року Конституційний суд України визнав неконституційним інститут прописки в Україні (рішення № 15-рп/2001 у справі № 1-31/2001). Відтак, сама прописка була ліквідована, а фактичне її значення замінила реєстрація. Саме з того часу було прийнято чимало нормативно-правових актів, які регулюють процедуру реєстрації громадян. Зокрема, Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження зразків документів, необхідних для реєстрації місця проживання в Україні» (від 28 липня 2004 р. № 985) та Наказ МВС України «Про організацію реєстрації і зняття з реєстрації місця проживання та перебування фізичних осіб в Україні» (від 26.05.2004 № 571). Однак жоден документ не вказує, що робити громадянину при відсутності можливості отримати реєстрацію. Більше того, Кодексом України «Про адміністративні правопорушення» передбачена відповідальність відповідно до ст. 197.
Тому відсутність реєстрації є одним з досить проблемних питань. На побутовому рівні це означає наявність фактичного місця проживання. Практично, громадянин без реєстрації не може скористатися повним об’ємом побутових можливостей, або говорячи юридичною мовою – суміжних (похідних) прав. Наразі, можемо говорити про необхідність документу, який би засвідчував тимчасову відсутність реєстрації через ряд законодавчо визначених причин, а також про ведення єдиного електронного реєстру таких осіб.
Проблема відсутності реєстрації та історія з довгобудами пов’язані через осіб, які з метою придбати нове житло, продали свою квартиру, а нову не можуть отримати роками. Не маючи власного житла, такі громадяни втратили можливість реєстрації за місцем проживання. До ВГО «Асоціація допомоги постраждалим інвесторам» звернулись з такою проблемою пайовики, які так і називають себе «бомжами».
Попередньо ми описували про проблеми з будівництвом на об’єктах Києва за адресою вул. Теремківська, 3 та Гмирі, 2, 4, 6. Неврегульованість питання реєстрації спонукала експертів Асоціації взятись за детальне вивчення цієї теми та організувати обговорення теми в рамках проведення круглого столу: «Ні житла, ні прописки?».
Досліджуючи питання, представники Асоціації звернулись до представників влади та житлово-експлуатаційних організацій з тим, щоб зрозуміти, наскільки в побуті відчутна неврегульованість питання реєстрації. Зводячи весь обсяг інформації до кількох питань, констатуємо необхідність ведення обліку місця перебування осіб, які знялися з реєстрації та не зареєструвалися за новим місцем проживання, а також введення для таких громадян тимчасової реєстраційної картки з можливістю реалізації усіх конституційних прав, пов’язаних з процедурою реєстрації: соціальні гарантії, пенсійне забезпечення, виборче право тощо. Вважаємо за доцільне ініціювати питання про внесення змін до законодавства з метою передбачення механізмів та регулювання процедури тимчасової реєстрації громадян.
Прес-служба Асоціації