Еще по теме:

назад до фільтрів

Молодіжне будівництво є далеким від ідеалу
Вересень 26, 2011 

Дуже важко дати якусь однозначну оцінку ситуації, що склалася сьогодні у сфері молодіжного будівництва. З одного боку, реалізація Державної програми забезпечення молоді житлом на 2002-2012 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 29.07.2002 № 1089 (далі Програма), через яку, власне, і здійснюється надання державної підтримки молодіжному будівництву, що на даний момент повільно, але впевнено набирає обертів. Тому свідчать дані звітів Мінрегіону та Державного фонду сприяння молодіжному житловому будівництву (далі Фонд). З іншого ж боку, стверджувати, що фінансування цієї програми ведеться на задовільному для потреб країни рівні, також не можна, оскільки кошти, що виділяються Держбюджетом на її реалізацію в необхідній для Україні мірі катастрофічно не вистачає. Ось і виходить, що програма працює, темпи її реалізації збільшуються, але в плані можливостей забезпечення всіх нужденних житлом вона поки дуже далека від ідеалу. Не будемо, однак, голослівні та спробуємо розповісти про молодіжне житло словами статистики.

2009-2011. Історія з нуля

Отже, почати варто з того, що Програмою передбачалося протягом 2002-2012 років інвестувати в будівництво (реконструкцію) та придбання житла для молоді близько 5,8 млрд грн. Однак, як нам розповіли в прес-службі Мінрегіону, протягом усього часу реалізації програми спостерігається її недофінансування з державного бюджету. Не будемо описувати всю історію розвитку та реалізації Програми з 2002-го року, а візьмемо за точку звіту кризовий для неї 2009-й рік. Кризовим він був з тієї причини, що Законом України «Про Державний бюджет на 2009 рік» кошти на надання пільгових довгострокових кредитів молодим сім&lquot;ям та одиноким молодим громадянам на будівництво і придбання житла, вперше за роки існування Програми, не було передбачено зовсім. Проте, як повідомили кореспонденту ІА «Україна Комунальна» в прес-службі Фонду, було вжито заходів щодо фінансування Програми за рахунок інших джерел. Зокрема, за рахунок коштів місцевих бюджетів було видано кредитів на загальну суму 34,1 млн грн, що склало 82,1% від обсягів, запланованих на 2009 рік.

За підсумками 2009 року заборгованість держави перед молодими сім&lquot;ями - учасниками Програми - склала 62,7 млн грн, що призвело до значної соціальної напруженості в молодіжному середовищі і масових скарг до органів державної влади.

У наступний 2010 і нинішній 2011 роки ситуація поступово покращується. «Урядом України в 2010 році було відновлено фінансування Програми, та передбачені бюджетні асигнування на надання пільгового довгострокового державного кредиту молодим сім&lquot;ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) і придбання житла в сумі 57 млн грн. Фактично профінансовано 36,1 млн грн», - повідомили нам в Мінрегіоні.

У 2010 році за рахунок державного бюджету було надано 124 кредити на суму 36,1 млн грн, за рахунок коштів місцевих бюджетів видано 118 кредитів на суму 31,1 млн грн. І за рахунок власних коштів Фонду надано 55 кредитів на суму 16,8 млн грн.

Законом України «Про Державний бюджет на 2011 рік» для надання пільгових довгострокових державних кредитів молодим сім&lquot;ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла було передбачено 60 млн грн.

«Фінансування програм забезпечення молоді житлом потрібно збільшувати з нинішніх 60 до 200 млн грн, а в 2012 році?? до 600 млн », - таку думку висловлював на початку року Володимир Грищенко, голова ради Асоціації «Укрмолодьжитло». Але, згідно з даними Мінрегіону, за дев&lquot;ять місяців цього року для реалізації Програми з державного бюджету надійшло лише 55,2 млн грн та надано 136 пільгових довгострокових державних кредитів молодим сім&lquot;ям, 10 кредитних договорів перебувають зараз на стадії опрацювання. Крім того, з місцевих бюджетів на Програму профінансовано 20,5 млн грн. За рахунок даних коштів надано 79 кредитів. З коштів Фонду виділено 18,5 млн грн, надано 63 кредити. Як повідомили в прес-службі Мінрегіону, в 2011 році планується введення в експлуатацію 38 житлових об&lquot;єктів, загальною кількістю квартир 2 060, з яких близько 625 квартир, загальною площею 42,3 тис. кв. м, будуть отримані позичальниками Фонду.

Що ж стосується перспектив розвитку Програми в 2012 році, то, згідно із заявами Міністра ЖКГ України Анатолія Близнюка, проект бюджету на 2012 р. передбачає виділення 250 млн грн на молодіжне будівництво. Разом з тим Міністр зазначає, що цієї суми буде недостатньо для забезпечення житлом усіх бажаючих приєднатися до цієї Програми. За його словами, для сфери молодіжного будівництва було б добре, якби сума, передбачена проектом бюджету становила в десять разів більше від заявленої. Тим не менш, Анатолій Близнюк упевнений, що передбачених 250 млн грн буде достатньо для того, щоб збільшити попит на молодіжне житло.

Але є й інша думка. Програму забезпечення молоді житлом на 2002-2012 роки, ініційовану державою, можна вважати остаточно зірваною з вини держави. Такий висновок в червні цього року робила Колегія Рахункової палати за результатами аудиту ефективності виконання державних програм із забезпечення молоді житлом. Протягом 2002-2010 років новосілля щорічно справляли тільки 2,8% молодих сімей, які стояли на квартирному обліку.

За дев&lquot;ять років Державна програма забезпечення молоді житлом на 2002-2012 роки недофінансована з держбюджету більше ніж на 790 млн грн. Обсяги введеного в експлуатацію житла склали всього 12% від запланованих, в результаті чого 3 тис. молодих сімей не отримали житло», - зазначав тоді ще голова Рахункової палати Валентин Симоненко.

Є бажання, немає можливості

Згідно зі статистикою, на початок 2010 року на квартирному обліку за різними оцінками перебувало близько 1 174 тис. сімей та одинаків, з яких 305 тис. користуються правом першочергового, а 98 тис. - позачергового одержання житла.

Більшість молодих сімей не можуть отримати доступ на ринок житла навіть при бюджетній підтримці, через жорсткі умови кредитування і високу вартість житла. Житлова проблема молодих сімей, враховуючи обмеження бюджетних можливостей, залишається невирішеною, розповіли нашому кореспонденту у прес-службі Мінрегіону. Основною проблемою у сфері забезпечення молоді житлом сьогодні є застосування застарілих механізмів, які держава об&lquot;єктивно не має можливості фінансово забезпечити. Як наслідок, сьогодні виникла вкрай напружена ситуація щодо врахування в проекті Закону України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» необхідних обсягів для фінансування зазначеної програми.

Згідно з проектом Закону, на бюджетну програму «Надання пільгового довгострокового державного кредиту молодим сім&lquot;ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) і придбання житла» передбачено всього 60 млн грн. Цих коштів недостатньо, оскільки це дає можливість надати лише 5-6 кредитів у відповідному регіоні.

Кошти у сумі 111 039 тис. грн, передбачені проектом Закону на реалізацію програми часткової компенсації відсоткової ставки кредитів комерційних банків, припускають лише погашення заборгованості за вже укладеними договорами про надання часткової компенсації. Крім того, проектом передбачено кошти на збільшення статутного капіталу Фонду, джерелом надходження яких є кошти спеціального фонду державного бюджету, які формуються за рахунок повернення раніше наданих пільгових кредитів.

За даними Мінрегіону, на реалізацію програми протягом 2002-2012 років передбачалося виділення 1397,0 млн грн. Фактично ж зараз виділено менше 50% від запланованої суми. За розрахунками Фонду, розмір недофінансування зараз становить близько 730 млн грн. Виділення зазначеної суми дозволило б забезпечити житлом додатково близько 3,5 тис. молодих сімей, ввести в експлуатацію понад 200 тис. кв. м житла, інвестувати в будівельну галузь близько 1 млрд грн, залучити протягом 2012 року додатково надходження до бюджету та соціальних фондів 250 млн грн і виконати передбачені програмою показники фінансування з державного бюджету.

Будівництво та кредитування. Проблемні сторони

Основними проблемами в роботі програми молодіжного будівництва та кредитування в компанії SV Development вважають відсутність чітких схем роботи з оформлення та видачі житла в кредит. «Так склалося, що на сьогоднішній день є програма молодіжного будівництва, але чіткого механізму, що дозволяє реалізовувати цю програму в Україні, нажаль, поки немає. Тому виходить, що люди, які повністю відповідають критеріям для отримання житла за програмою молодіжного будівництва, в процесі збору та подачі документів до відповідних органів, стикаються з двома серйозними труднощами, по-перше, це дуже заплутана бюрократична система, а, по-друге, корупція мало не на кожному етапі підготовки цінних паперів», - зазначає Сергій Костецький, аналітик компанії SV Development. Таким чином, за словами фахівця, людині доводиться віддати у вигляді хабарів чималі гроші, які часто обчислюються відсотками від вартості житла. «На моїй практиці існує достатньо випадків, коли люди, почавши збір та підготовку документів, так і не доходять до завершальної стадії отримання кредиту під молодіжне житло. Як правило, у таких людей або закінчуються гроші, або терпіння», - продовжує Сергій Костецький.

Експерти відзначають, що, працюючи вже не перший рік, програма молодіжного житла та кредитування як і раніше далека від того, щоб назвати її ідеальною налагодженою схемою. Більше того, в цю програму постійно вносяться зміни, тільки ускладнюють і все більше заплутують роботу системи молодіжного будівництва та кредитування.

Ще однією серйозною проблемою даної програми в SV Development вважають дуже слабке фінансування. Навіть у таких великих містах, як Київ, Донецьк, Харків і т.д. ця програма реалізується дуже слабо, говорити про периферію і зовсім не доводиться, - адже там не те, щоб молодіжне, взагалі ніяке житло не будується.

Що ті мільйони?

Що ж до тих 250 млн грн, яких держава планує виділити під молодіжне будівництво в 2012 році, то за даними SV Development, цієї суми буде абсолютно недостатньо для забезпечення житлом української молоді, яка потребує підтримки держави. «250 млн грн для України... це крапля в морі, адже навіть коли ходили чутки про те, що держава може виділити на молодіжне будівництво 6 млрд грн, то і тоді багато експертів стверджували, що цієї суми буде мало. Тим не менше 250 млн грн це та початкова сума, яка буде сприяти механізму роботи програми молодіжного житла в нашій країні», - стверджує Сергій Костецький.

Фахівці сходяться на думці, що для нашої країни зараз важливо побудувати працездатну схему і максимально полегшити для молоді процес придбання житла за молодіжними кредитами з мінімальними можливостями для корупції. Програма буде такою тільки за тієї умови, що в ній буде приймати участь мінімум чиновницьких інстанцій, а поки такого немає. Що стосується перспектив роботи Програми, то експерти відзначають: за відсутності в найближчі 2-3 роки якихось кризових явищ, більш живому фінансуванні з боку держави, а також доопрацювання і спрощення програми на законодавчому рівні, у молодіжного будівництва буде непогане майбутнє.

Нагадаємо також, що минулого року стартувала ще одна Державна цільова соціально-економічна програма будівництва (придбання) доступного житла на 2010-2017 роки. Але особливого оптимізму вона поки не вселяє. «Урядом поки не створено організаційних передумов її впровадження і не сформований Єдиний реєстр громадян, які потребують поліпшення житлових умов та перебувають на квартирному обліку. Звужено кількість областей з 19 до 10, де реалізовувалася державна програма, що призвело до зменшення в п&lquot;ять разів кількості осіб, які могли б скористатися державною підтримкою», - зазначав Валентин Симоненко на одній з колегій Рахункової палати.

Львівський соціолог Ігор Марков якось зазначив, що молодь не поспішає вступати з державою в союз, оскільки вважає, що в теорії модель державних житлових програм достатня хороша, але на практиці вона здійснюється дуже невдало. «Основним негативними факторами молодь називає корупцію і мізерне фінансування з державного бюджету, - зазначив Ігор Марков. - Я б ніколи не зв&lquot;язувався з державою в питаннях кредиту, ті умови покупки житла через банк, які є в Україні, можуть перекрити все життя на двадцять років вперед».

У підсумку хочеться сказати, що які б думки і цифри не звучали, нажаль, сьогодні є очевидним одне - вирішення житлової проблеми молоді поки залишається мрією. А стаття 47 Конституції України, яка стверджує, що кожен має право на житло ... громадянам, які потребують соціального захисту, житло надається державою безкоштовно або за доступну для них плату відповідно до закону... це поки що лише гарні слова. Чомусь, виконуючи державні програми, у нас вперто не можуть зрозуміти, якою має бути доступна для молоді плата за житло.

Валерій Бакус, спеціально для ІА «Україна Комунальна».


Back Друк