Президенту України
ЯНУКОВИЧУ В.Ф.
01220, м. Київ, вул. Банкова, 11
Голові Верховної Ради України
ЛИТВИНУ В. М.
01008, м. Київ, вул. М.Грушевського, 5
Уповноваженому
Верховної Ради України
з прав людини
КАРПАЧОВІЙ Н.І.
01008, м. Київ, вул. Інститутська 21/8
Прем’єр-міністу України
АЗАРОВУ М.Я.
01008, м. Київ,
вул. Грушевського, 12/2
ЗВЕРНЕННЯ
Інвестори в будівництво житла всієї України на чолі з Всеукраїнською громадською організацією «Асоціація допомоги постраждалим інвесторам» (надалі – Асоціація) звертаються до Вас з наступного приводу.
Порушення прав людей у сфері інвестування у будівництво житла досягло апогею:
- Закон України «Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва»№ 800, прийнятий 25.12.2008 рокудля послаблення кризових явищ галузі став зброєю для захисту забудовників від законних претензій інвесторів;
- події 2006 року навколо будівництва житлових будинків в м. Києві компаніями групи «Еліта-Центр» показали, що суспільні відносини у сфері інвестування в будівництво нерухомості потребують чіткого нормативного регулювання діяльності забудовників або уповноважених ними осіб;
- будівництво на переважній більшості об’єктів незавершеного будівництва призупинене або не ведеться взагалі через відсутність у компанії-забудовника коштів, джерелом яких в кожному з випадків міг би бути інвестор (фізична особа, що інвестувала в будівництво нерухомості, або стратегічний інвестор проекту).
Основною проблемою відсутності зацікавленості серед інвесторів до фінансування будівництва таких об’єктів є відсутність довіри до компанії-забудовника («криза довіри»). Подолання цієї «кризи» є стратегічно важливим завданням всієї будівельної галузі. Фактором формування недовіри є відсутність реального працюючого механізму контролю за залученням забудовником коштів для фінансування будівництва об’єкту:
- неоднозначне трактування положень діючих Законів України дозволяє забудовникам абсолютно безконтрольно залучати кошти від інвесторів для будівництва нерухомості, не залишаючи при цьому жодних «слідів», що дали б можливість говорити про таке залучення;
- гостро сьогодні стоїть питання створення єдиного механізму добудови об&lquot;єктів нерухомості, будівництво яких зупинено на строк більший ніж 18 місяців або припинено;
- принцип вільного врегулювання сторонами інвестиційної діяльності відносин надає державі можливість говорити про відсутність важелів впливу.
Люди стомилися чекати. За віртуальними цифрами статистичних даних стоять долі сімей, що платять кредити, виховують дітей і продовжують тиснутися в орендованих кутках, замість проживання у власних квартирах.
11.10.2011 року на круглому столі міністр Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України А.Близнюк зазначив, що за 8 місяців 2011 року обсяг будівельних робіт зріс проти відповідного періоду 2010 року на 13%. Але досвід щоденного спілкування з інвесторами свідчить про те, що офіційні цифри профільного міністра не вирішують проблем конкретної людини та її родини.
Відповідно до ст. 1 Конституції, Україна є соціальною та правовою державою. Слово «соціальна» говорить про те, що людина, її життя, здоров’я, честь, гідність, недоторканність є найвищою соціальною цінністю (ст. 3). Слово «правова» значить, що у державі панує та верховенствує закон (ст. 8).
Таким чином, закон (правила поведінки), які встановлюються державою, мають бути направлені на людину, захист її як нематеріальних, так і матеріальних благ. Ст. 13 Конституції України гарантує забезпечення захисту прав усіх суб&lquot;єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб&lquot;єкти права власності рівні перед законом.
Проте положення Закону № 800, яким було введено мораторій на розірвання інвестиційних договорів, прямо заборонило інвестору розпоряджатись своєю власністю. Його прийняття фактично призвело до того, що договірні відносини у будівельній сфері перестали бути вільними, всупереч положенням Цивільного та Господарського кодексів України.
Інвестори відчувають себе ошуканими, ображеними не лише з боку забудовника, якому вони передали свої кошти, а й з боку держави, одним з найголовніших покликань якої є захист своїх громадян та їх інтересів.
Стаття 22 Конституції України зазначає, що «при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод».
Конституція України проголошуєнарод носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні (ст. 5), визнаєпринцип верховенства права (ст.8).
Саме тому, звертаємось до Вас та просимо:
Ø Ініціювати внесення змін до законодавства
для забезпечення вироблення єдиного понятійного апарату, засад та принципів
виникнення, переходу та припинення прав
Ø Забезпечити контроль за діяльністю забудовників
шляхом встановлення реальної відповідальності посадових осіб
за порушення норм законодавства
Ø Встановити прості, прозорі і чесні правила інвестування
шляхом спрощення вже існуючих або впровадження більш простих схем
інвестування у будівництво житла
Ø Припинити дискримінацію суб’єктів інвестиційної діяльності
через скасування п. 4 ст. 3
Закону України «Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток
будівельної галузі та житлового будівництва»
Ø Визначити механізми добудови проблемних об’єктів
шляхом прийняття відповідних нормативних актів
закріпити алгоритми дій забудовника, інвесторів щодо вирішення існуючих проблем добудови об’єктів незавершеного будівництва